» Megközelítés

A Börzsöny megközelítése

Autóval

Budapest felől leggyorsabban a M0 autópályáról nyíló M2 vagy más néven 2/A Dunakeszit, Gödöt, Vácot kikerülő gyorsforgalmi úton közelíthető meg a Börzsöny-hegység, másik lehetőség a 2-es számú főút, mely keresztül halad az előbb említett településeken. A 2/A út Vácot a Naszály oldalában kikerülve és a 2-es számú út Vácot elhagyva egyesül, majd a határig Parassapusztáig fut Katalinpusztát, Szendehelyt, Rétságot, Borsosberényt, Nagyoroszit, Drégelypalánkot, Hontot érintve. Szendehely után már a nógrádi és a diósjenői leágazásnál lehetőség van a Börzsöny keleti lábainak az eléréséhez. Diósjenő számos kedvelt magasbörzsönyi túra, körtúra kiindulópontja. Diósjenő és Kemence között található aszfaltos erdészeti út, mely Závozt elhagyva a Kenyeres patak mentén kanyarog Kemencéig csak hétvégén, célforgalomban használható.

Kelet felől a 2-es számú főút a 22-es számú főútról érhető el, mely Salgótarján, Szécsény, Balassagyarmat irányából érkezve Rétságnál találkozik a 2-es főúttal. Az M3-as autópályáról Gödöllői kijárónál letérve Veresegyház, Vácrátóton keresztül csatlakozhatunk a 2/A főútra.

Vácot elhagyva a 2-es útról ágazik le a 12-es számú főút, mely végig halad a Duna kanyarulatai mentén egészen Szobig, érintve Verőcét, Kismarost, Nagymarost, Zebegényt.

Közben több elágazás vezet a belső börzsönyi faluk felé:

Verőcét és Szendehelyt (2-es út mentén) egy műút köti össsze, ebből leágazó úton keresztül közelíthető meg Magyarkút. Kismarosnál jobbra kanyarodva térhetünk le Szokolya, Királyrét felé követve a kisvasút síneit, elhagyva Szokolyát, Királyrét előtti deszkametsző-völgyi leágazás Kóspallagra vezet. Királyrétnél az út kétfelé ágazik, jobboldali a Szén-patak völgyébe, baloldali a Vasfazék-völgybe vezet, az itt kialakított parkolóból indulnak hétvégente turistabuszok Nagy-hideghegyre, a közforgalom elől lezárt erdészeti köves úton.

Kóspallag egyszerűbben megközelíthető a 12-es főút Kismaros és Nagymaros közötti szakaszából leágazó bekötőútról., de erről az útról letérhetünk Márianosztra felé is. Áthaladva Kóspallagon folytathajuk utunkat a Kisinóci turistaházig, majd tovább Nagyirtáspusztára, mely a nagybörzsönyi kisvasút végállomása, elviekben ez a szakasz csak a Szent Orbán Erdei Hotel vendégei számára használható.

A 12-es főút Szob után véget ér, illetve két útra ágazik: az egyik a Márianosztra-Kóspallag leágazó, a másik műútról az Ipoly-parti községek érhetők el: Ipolydamásd, Letkés, Ipolytölgyes, továbbhaladva érjük el a leágazót Nagybörzsöny felé, majd Vámosmikolán át a tésai és perőcsényi elágazást érintve érkezünk Kemencére. A Börzsöny északi lábánál futó országút következő települése Bernecebaráti, majd Parassapuszta határátkelőhelynél torkollik a 2-es főútba.

Komp

Akik a Duna budai oldaláról, Szentendre, Visegrád, Esztergom irányából, azaz a 11-es útról szeretnék megközelíteni a Börzsönyt autóval komppal kelhetnek át a Dunán, erre több lehetőség is nyílik: Tahitótfalu hídjáról átjuthatunk a Pokol szigetre, majd komppal átjuthatunk Vácra. További átkelőhelyek: Visegrád-Nagymaros, Pilismarót (Basaharc)-Szob. Az Ipoly-völgyi országutat Szlovákián keresztül is elérhetjük: Esztergom, Mária Valéria híd – Párkány (Sturovo) –Ipolyszalka(Salka)-Letkés útvonalon.

Információ:

• nagymarosi rév: 06-26-398 344
  • szobi rév: 06-27-370 042
  • váci rév:06-26-386 560

Vasúton

Budapest Nyugati pályaudvarról indulnak a vonatok Vác- Szob- Párkány irányába, kétvágányos, villamosított fővonalon, ez a 70-es számú vonal. Vácot elhagyva a következő állomásokról érhetők el a dél-börzsönyi kirándulóhelyek: Verőce, Kismaros, Nagymaros-Visegrád, Dömösi átkelés, Zebegény, Szob.

Váci átszállással, a 75-ös számú egyvágányos szárnyvonalon utazva érjük el a kelet-börzsönyi túrák kiindulópontjait, turisztikailag fontos megállóhelyek: Verőce, Magyarkút, Szokolya, Berkenye, Nógrád, Diósjenő, Borsosberény, Nagyoroszi, Drégelyvár, Drégely, végállomás Balassagyarmat.

A vasúti menetrendekről a http://www.mav-start.hu/ címen tájékozódhat.

Kisvasút

A Börzsönyben négy kisvasúthálózat működik, melyekről bővebben a kisvasút menüpont alatt olvashatnak.

Busz

A Börzsöny keleti lábánál sorakozó települések nemcsak vonattal, hanem busszal is jól elérhetőek, váci vagy rétsági indulással, viszont az ipolymenti települések, illetve a hegyvidék déli részének települései kizárólag buszjáratokkal közelíthetőek meg. Kóspallagra Vácról induló járatokkal lehet eljutni, ezek egy része Márianosztrán keresztül Szobig közlekedik. Márianosztra legegyszerűbben a szobi autóbuszállomásról induló járattal érhető el. Szintén a szobi állomásról indulnak járatok az ipolymenti falvak felé egészen Drégelypalánkig.

Busz menetrendekről a http://menetrendek.hu/cgi-bin/menetrend/html.cgi címen tájékozódhat.